Метавсесвіт – головний технологічний тренд у світі та гаряча тема для розмов протягом останніх років. Питання існування метавсесвіту досить спірне, оскільки одні стверджують, що він вже існує, інші ж вважають його створення наступною еволюцією інтернету, а деякі взагалі у це не вірять.
Тож пропонуємо дізнатись більше про метавсесвіт, про те, куди потрібно вкладати кошти у віртуальній реальності та чому є думка, що метавсесвіту не існує.
Ідея метавсесвітів прийшла з наукової фантастики. Сам термін і концепцію вигадав письменник-фантаст Ніл Стівенсон у своїй книзі "Лавина" 1992 року. Він вважав метавсесвіт наступним етапом розвитку інтернету. Це такий спільний світ, що поєднує фізичну, віртуальну (VR) та доповнену реальність (AR). Одна з перших спроб втілити віртуальність у життя була у 2007 році. Тоді набула популярності комп’ютерна гра з елементами соціальної мережі Second Life. Близько мільйона людей брали там участь у різноманітній діяльності: вони могли відвідати віртуальні версії відомих місць, закупитися віртуальним і реальним одягом. Крім цього, у Second Life користувачі заробляли гроші, а деякі навіть ставали мільйонерами. Проте довго ця соцмережа втримати увагу людей не змогла.
Через декілька років на інтерес до ідеї метавсесвіту вплинула пандемія. На тлі локдаунів виріс попит на віддалену роботу та онлайн-розваги. Це й привернуло додаткову увагу до цієї теми з боку великих компаній.
Гучніше за все про розробку метавсесвіту у липні 2021 року заявив засновник Facebook Марк Цукерберг, який на підтвердження серйозності своїх намірів восени навіть перейменував свою компанію на Meta.
Цукерберг вважає, що метавсесвіт стане найкращим винаходом після телепорту. Адже користувачі зможуть працювати, грати й підтримувати зв'язок з друзями. У них також буде можливість відвідувати концерти та конференції до віртуальних подорожей по всьому світу.
"Ви можете думати про "метавсесвіт" як про місце, в якому ви перебуваєте, а не просто переглядаєте контент", – заявив Цукерберг..
Ба більше, крім Facebook на створення своїх метавсесвітів претендують Microsoft, Disney та багато інших проєктів, які хочуть перенести свою діяльність на терени "віртуального світу".
Нещодавно стало відомо, що у 2022 році створити свій власний метавсесвіт хоче і YouTube. Зокрема, компанія збирається розвивати метавсесвіт, впроваджувати технологію NFT, а також хоче дати авторам відео нові способи заробітку. Проєкт метавсесвіту поки що на ранній стадії, і деталі в YouTube не розкривають. Відомо лише, що його реалізовуватимуть через ігри.
Потрапити в метавсесвіт не легко, адже для цього знадобляться VR/AR-пристрої. Поки що вони недешеві. Наприклад, в Україні шоломи віртуальної реальності Oculus коштують від 10 000 грн, а HTC – від 20 000 до 60 000 грн.
Утім, VR/AR-гаджети – лише одна зі складових великого механізму. Для роботи метавсесвіту знадобиться відповідне програмне забезпечення, контент, внутрішня економіка, дата-центри та блокчейн, який дозволить прикріпити дані та засоби користувачів до облікових записів. На ринку вже є рішення, але їх треба адаптувати до цієї мети.
Один зі способів інвестувати в метавсесвіт – це інвестування в компанії, які створюють метавсесвіт та технології, пов'язані з ним. Вибір компаній може бути ризикованим, оскільки більшість з них не має іншого джерела доходу. Тому найкращим варіантом є пошук акцій таких компаній, як Unity Software (NYSE: U), Match Group (NASDAQ: MTCH) і Autodesk (NASDAQ: ADSK).
Ще один спосіб інвестування у метавсесвіт – цифрові активи. Декілька інноваційних компаній та стартапів у світі блокчейну та криптовалюти розпочали роботу над створенням цифрових токенів, які можна використовувати в іграх та інших додатках. Деякі з цих ігор частково використовують метавсесвіт і використовують 3D-об'єкти та уявлення реального світу у віртуальних світах. Існують криптовалюти, які розробляються для використання в іграх та додатках на основі метавсесвіту. NFT – одне з перших великих застосувань криптовалют, що використовуються в метавсесвітах.
Інвестувати у метавсесвіті можна й у землю, адже там вона цифровий актив, який неможливо відтворити насправді. Сьогодні купівля землі доступна в різних метасвітах, і ціни там значно відрізняються. Ділянки у хороших місцях коштують дорого. Наприклад, нещодавно за $2,5 млн було продано ділянку у кварталі Fashion Street, і це далеко не межа. Після купівлі землі у метавсесвіті, ви зможете створити нову особистість, заводити віртуальні знайомства, будувати будинок чи бізнес. Але головна умова – у вас має бути куплена ділянка або валюта метавсесвіту.
Зупинимось на думці спеціалістки з ігрових світів, яка обурена темою метавсесвіту. Вона вважає, що "ніякого метавсесвіту не існує, принаймні поки що. Немає і єдиної думки щодо того, що називати метавсесвітом".
За її словами, технокорпорації бачать у метавсесвіті продовження своїх продуктів та послуг. Наприклад компанія Meta зробила віртуальну реальність важливою частиною свого метавсесвіту. Відповідно, гра Horizon Worlds використовує вироблений нею ж шолом Oculus Quest. А блокчейн-компанії поставили у центр своїх кіберпросторів власну валюту. Сьогодні, зрозуміло, що в усіх випадках йдеться про інтегрований і економізований кіберпростір.
Але є проблема – метавсесвіт у такому вигляді нагадує урізану версію онлайн-ігор, в які мільйони людей грають ось уже багато років.
Онлайн-ігри мають й інші функції, пов'язані з метавсесвітом – найчастіше у поєднанні з кращою графікою, складнішими соціальними системами та у більших масштабах. Саме розробники ігор довели до досконалості спілкування у віртуальних світах.
За словами спеціалістки, аватари спілкувалися між собою на просторах 32-бітових лук ігри Furcadia ще в далекому 1996 році. І ось, більш ніж через двадцять років, керівники технокорпорацій обіцяють те, що ми вже давним-давно бачили. Крім того, щоб пограти в Horizon Worlds, доведеться спершу викласти $300 за шолом Oculus від Meta. Щоб пограти в Decentraland, потрібно мати криптошар для токенів ERC20, за допомогою яких здійснюються всі фінансові операції всередині гри.
Але навіть щодо віртуальної валюти та цифрової власності ігрові всесвіти були першими. Складні віртуальні економічні системи, пов'язані з реальним світом, з'явилися багато років тому. Наприклад, у грі Eve Online, що вийшла 2003 року, один користувач витратив суму, еквівалентну $30000, на віртуальний зореліт. Порівняно з сьогоднішніми цінами на NFT сума може здатися нікчемною. Проте економіка Eve Online була настільки складною, що її обслуговував власний економіст, який слідкував за операціями. А у 2010 році гравці Entropia Universe вклали сотні тисяч доларів у віртуальну нерухомість у формі космічних доків та біокуполів.
"Про це варто пам'ятати, коли проповідник метавсесвітів говоритиме про те, що в іграх немає поняття власності. Нас намагаються переконати, що метавсесвіт буде більш "реальним", тому що придбані в ньому артефакти можна буде використовувати будь. Це приваблива перспектива", – зазначає спеціалістка.
Навіть якщо ігри дійсно стануть більше схожими на метавсесвіт (і навпаки), пройде ще чимало часу, перш ніж найпередовіші віртуальні світи досягнуть функціоналу, описаного в романі Ніла Стівенсона "Лавина".
Для того, щоб досягти реальної інтеграції, компанії на зразок Meta повинні будуть домовитися з розробниками ігор, такими як Epic Games і Square Enix, а це навряд чи можливо. Досвід попередніх десятиліть показав, що технокомпанії не схильні до співпраці. Крім того, важко уявити метавсесвіт, здатний вмістити всіх користувачів інтернету. Приклад промисловості ігор вже показав, що наявність місця на сервері є фактором, що обмежує. Найкраще з того, що може запропонувати метавсесвіт, вже є в онлайн-іграх.
Немає єдиної думки також і щодо того, як уживатимуться метавсесвіти, що конкурують, як вони виглядатимуть і до чого взагалі призведе реалізація цієї концепції. Можна сказати тільки одне – у цієї ідеї великий потенціал змінити наше життя так, як його змінила поява соціальних мереж.
Читайте також: Facebook будує найпотужніший суперкомп'ютер: які його переваги та чи потрібен він метавсесвіту?