У травні 2021 року з 21 спроби через Прозорро. Продажі продали одеський стадіон "Чорноморець", власником якого стала компанія ALLRISE CAPITAL зі Сполучених Штатів Америки. Угоду купівлі-продажу Фонд гарантування вкладів фізичних осіб підписав 16 липня, а вже фактичною точкою відліку, коли стадіон повністю перевели на власність американської компанії, є 6 грудня 2020 року.
Один з футбольних сайтів поспілкувався з представником Allrise Capital Inc. в Україні Сергієм Буркою та дізнався про те, які нюанси передбачала операція з придбання арени, яким є стан газону арени, а також про матчі, концерти, які відбулись протягом року. Крім того, Сергій Бурка розповів і про подальші плани щодо розвитку об'єкта.
Що відомо про стадіон "Чорноморець"?
Сергій Бурка розповідає, що до придбання об'єкта на ньому чотири роки не проводився поточний ремонт:
У деяких приміщеннях просто підтікали стелі. На жаль, знайшли ми й помилки у дренажній системі поля, які погано позначалися на газоні. Ми розуміли, що після операції у стадіон доведеться ще інвестувати. Втім, фатальних несподіванок ми не зустріли..
Він зазначає, що за рік вже майже розібралися у всіх аспектах управління стадіоном, але уявлення про точку беззбитковості зможуть отримати наприкінці 2022 року.
За підтрибунними приміщеннями все досить просто, наголошує Сергій Бурка. Офісний центр працює практично так само, як і раніше. Фітнес-центр є магнітом для арени та дає інфраструктуру нашим клієнтам. Приміщення, в якому раніше був готель, тепер буде перетворено на IT-Hub, який включатиме коворкінг та колівінг для програмістів.
Однак чаша стадіону, за його словами, зовсім непроста в управлінні, і для його розвитку докладають багато зусиль:
"Якщо розглядати чашу стадіону як окремий об'єкт, він створює витрат більше, ніж доходів. Ми спочатку припускали, що збитки від глядацької частини компенсуємо за допомогою прибутку від підтрибунних приміщень. Втім коли Allrise Capital Inc. у травні 2020 року виграв аукціон, ми ще не думали, що пандемія вплине настільки сильно на заповнюваність арени. Відвідуваність матчів "Чорноморця" за час, що ми володіємо ареною, майже ніколи не перевищувала 2000 глядачів."
Вийти ж у нуль можна буде за кількох умов, говорить Сергій Бурка. Кількість глядачів на матчах має бути на рівні 10-15 тисяч уболівальників, а це 16-17 матчів за рік. Також він зазначає, що хотілося б проводити 5-6 концертів на сезон, який триває з травня по вересень та івенти, які не мають сезонної прив'язки.
"Мене дуже здивували повідомлення в пресі на початку грудня минулого року, що нібито нові власники будуть не лише «Чорноморцем», але й стадіоном. Я про такі пропозиції нічого не чув. Ми тільки вступили у володіння, сформували команду та план розвитку на 3-5 років," – підкреслює Сергій Бурка.
Стан газону арени стадіону
Представник Allrise Capital Inc. в Україні розповідає, що стан газону арени – це результат щоденної роботи їхнього агротехнічного відділу. І справа не тільки у висоті та якості ворсу, а й у кольорі трави, адже вона має бути ідеально зелена. Газон захищають пластиковими плитами. Покриття таке є в Україні лише на НСК "Олімпійський" та "Арені Львів", то для стадіону минулого року таке покриття орендували.
Влітку при температурі +35 всередині чаші стадіону повітря нагрівається до +40. Якщо трава стикається з покриттям, вона пригоряє. Зерно, звичайно ж, не страждає, але за кілька днів кінчики трави стають коричневими. Ворс потім відростає, і після третьої косовиці (приблизно через три тижні) газон знову смарагдово-зеленого кольору. Але 20 днів – це дуже велика втрата для літа. Ба більше, що для нас дуже важливо приймати не лише матчі «"Чорноморця", а й той самий Суперкубок. Ми хочемо влаштовувати концерти на стадіоні, і влітку 2021 року ми провели вже три такі виступи: Монатік, Макс Корж та "Дискотека 90-х", – розповідає Сергій Бурка.
Наразі власники стадіону знайшли пластикові плити вдвічі вище, і швидше за все їх купуватимуть. Також замовили вентилятори, які після концертів виганятимуть гаряче повітря з чаші стадіону. Сергій Бурка сподівається, що завдяки цьому поле буде яскраво-зеленим за тиждень після будь-якого концерту.
До кінця сезону 2021/22 "Чорноморець" орендує арену за 1 гривню
Протягом 2021 року Allrice Capital Inc. розглядав можливість об'єднання "Чорноморця", його академії, бази та стадіону під нашою власністю, говорить Сергій Бурка, але клуб набув нового генерального партнера – VERTEX UNITED. Втім до кінця сезону стадіон йде назустріч клубу – він орендує арену за символічною вартістю – 1 гривня за матч.
Ми дуже хочемо, щоби "Чорноморець" розвивався, адже це ключовий наш орендар. Клуб отримує всі доходи від продажу квитків та мерчу. Ми отримуємо лише гроші від фудкорту. Важко сказати, якою буде відвідуваність весняних матчів цього року. Але, як я вже казав, окупність чаші стадіону може починатися з понад 10-15 тисяч глядачів, – наголосив представник Allrise Capital Inc. в Україні.
Які плани власники стадіону мають на майбутнє?
Сергій Бурка наголошує, що вони дуже хотіли б радикально розширити час перебування вболівальників на арені та біля неї у день матчу. На його думку, це може бути 2-3 години до гри та годину-півтори після футболу. Можливо, залучатимуть глядачів знижками на фудкорт – що раніше перебуватимете на матчі, то дешевше харчуватиметесь. За його словами, це допоможе уникнути черг на вході.
Ми вже почали 2021-го проводити передматчеві активності: концерти та колаборації зі спонсорами. Їх ми робитимемо всередині стадіону, біля нього та у підтрибунних приміщеннях. Розглядаємо та можливість поділу стадіону на окремі зони. Наприклад, дитячі сектори, для яких був би окремий маркетинг та фудкорт, – додає Сергій Бурка.
Крім того, у планах власників стадіону – розробка програми смарт-арена. Вона дозволятиме глядачу вибирати місце, робити замовлення та отримувати його прямо на трибуну.
Цьогоріч ми подали заявку на проведення Суперкубку в Одесі на 2022 рік і хотіли б, щоб наша локація залишалася основною для цього матчу і надалі. Крім того, хотілося б проводити на арені щонайменше 1-2 поєдинки головної команди на рік, – заявляє Сергій Бурка.
До слова, у липні 2021 року на стадіоні "Чорноморець" було проведено концерт репера Макса Коржа, на який зібралося близько 40 тисяч глядачів. За даними організаторів, серед глядачів, які прийшли на Коржа, приблизно 70% осіб були приїжджими. Саме люди, які приїжджають, і створюють суттєві прибутки для міста – оплачують готелі, ресторани та багато інших послуг. Місто може багато отримувати від таких заходів, які приваблюють десятки тисяч туристів. Це ж стосується і Суперкубку.
У перший рік володіння стадіоном розвивалася і територія, що прилягає до арени, говорить Сергій Бурка:
Влітку під час Євро-2021 там працювала фан-зона. Вхід був вільний, поки ми просто хочемо познайомити одеситів про те, що «Чорноморець» – це класна локація не лише у дні футбольних матчів усередині арени. Ми маємо і план розвитку прилеглої території парку Шевченка в єдину івент-зону. Але це справа майбутнього. Ми рухаємось поетапно.
Точний потенціал стадіону "Чорноморець" буде зрозумілим після того, як знімуться всі протиковідні обмеження. Але вже зараз видно, що місцеві жителі готові заповнювати арену.