У зв’язку з інформаційним нагнітанням щодо війни між Росією та Україною, міжнародні авіакомпанії залишають повітряний простір нашої країни.
За минулий тиждень низка західних авіакомпаній скасувала свої рейси до Києва та інших українських міст. Серед них нідерландська KLM, норвезька Norwegian, німецька Lufthansa, австрійська Austrian Airline, швейцарська Swiss, французька Air France, іспанська Vueling та мультинаціональна SAS. Надалі список іноземних перевізників, які відмовились літати в Україну, може стати ще більшим, з огляду на рішення Росії про визнання "ЛНР" та "ДНР".
Яка зараз ситуація в повітряному просторі України, як вона може вплинути на економіку України та що говорять у Мінінфраструктури? Про це читайте далі.
Загострення ситуації навколо можливого вторгнення Росії змусило світові авіакомпанії вивести з України свої літаки. Щоб зберегти авіаційне сполучення зі світом, уряду доводилось домовлятись зі страховими компаніями та повертати частину літаків до українського авіапростору на особливих умовах. Для цього Кабмін виділив 16,6 млрд грн на компенсацію страхових ризиків, однак навіть ці заходи не повністю заспокоїли власників літаків. Тому рейси західних авіакомпаній вже взяли на себе українські перевізники.
Рейсами, які звільнили західні компанії, тепер літають вітчизняні авіаперевізники. В Мінінфраструктури переконують, що завдяки цьому кардинально в українських авіаперевезеннях нічого не змінилось. На противагу компаніям, які припиняють роботу в Україні, є інші іноземні перевізники, які намагаються триматись до останнього на ринку, бо він для них є стратегічним.
Проблема зі страхуванням – не єдина причина відмови від польотів в українському авіапросторі. Офіційне формулювання відмови західних компаній від рейсів в Україну – "турбота про безпеку".
Редакція Invest.UA зателефонувала у пресслужбу Міжнародного аеропорту Бориспіль, аби дізнатись, якою є нинішня ситуація в повітряному просторі України та чи скасовують рейси міжнародні авіакомпанії. В аеропорту нам повідомили, що вони наразі працюють за розкладом.
Своєю чергою авіакомпанія "Міжнародні Авіалінії України" повідомила, що збільшує місткість повітряних суден на популярних європейських маршрутах та продовжує виконання регулярних рейсів до Європи.
Наразі маршрутна мережа МАУ покриває всі ключові європейські напрямки й пасажири можуть здійснити переліт в Мюнхен (MUC), Лондон (LGW), Прагу (PRG), Барселону (BCN), Ларнаку (LCA), Мілан (MXP), Женеву (GVA), Вільнюс (VNO), Кишинів (KIV).
"Авіакомпанія МАУ щоденно здійснює рейси до Парижа (CDG) та Амстердама (AMS), тож завдяки код-шер співпраці МАУ з альянсом KLM/Air France, пасажири забезпечені, зокрема можливістю зручного транзиту через великі європейські хаби, – йдеться у повідомленні МАУ.
Зараз українські компанії вже здатні закривати потреби ринку, то їхнього потенціалу має вистачити й надалі", – переконаний авіаексперт Богдан Долінце.
За словами Долінце, авіаційний бізнес вимагає довгострокового горизонту планування. Якщо перевізники плануватимуть свої дії в розрізі лише кількох днів, це збільшує вартість роботи компанії та ускладнює її діяльність.
"Фактично перевізники перебувають в таких умовах, у яких вони були весною 2020-го року перед локдауном, коли ніхто не розумів, як довго триватиме зупинка авіаруху. Через те, що компанії в умовах нестабільності не могли оптимізувати роботу, кожного дня вони втрачали десятки мільйонів доларів", – наголосив Богдан Долінце.
Водночас авіаексперт Денис Антонюк вважає, що ситуація буде шкідливою для української авіації й для економіки, якщо блокування рейсів триватиме більше ніж 3-4 місяців. Але повне закриття неба над Україною найближчим часом не прогнозується:
"Немає передумов для того, щоб це сталось. В найгіршому випадку почнуть закривати частинами, але всю Україну немає ніякого сенсу та ніякої логіки закривати".
Читайте також: Скільки щомісяця втрачає Україна через загрозу російського вторгнення?
У деяких ЗМІ зазначають, що ставки на страхування воєнних ризиків уже зросли для всіх перевізників. Попри можливість літати на особливих умовах, ситуація в Україні вважається небезпечною, а тому власникам суден доведеться сплачувати страховим компаніям премію за ризик. Зростання вартості страхування може бути різним, залежно від умов та конкретної компанії. Президент авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" Євгеній Дихне заявив, що це також може позначитись і на вартості авіаквитків.
В Міністерстві інфраструктури України питання скасування рейсів вважають політизованим і зазначають, що безпека польотів над Україною здійснюється у повному обсязі.
Міністр інфраструктури Олександр Кубраков заявив, що небо України залишається відкритим:
"До таких сценаріїв форс-мажорних ситуацій у нашому авіапросторі ми готувалися з 2014 року. В нас проводяться регулярні навчання, залучені всі наші органи. Нинішнє скасування рейсів низкою іноземних авіакомпаній продиктоване виключно інформаційним загостренням ситуації, а не реальними змінами щодо безпеки польотів".
За словами міністра, держава оперативно працює щодо питань заміщення скасованих рейсів українськими авіаперевізниками, й наразі авіасполучення Києва з ключовими містами Європи забезпечено в повному обсязі.
Крім того, радник міністра, директор Міжнародного аеропорту "Бориспіль" Олексій Дубревський, зазначив, що вони отримують оперативну інформацію (про зміну розкладу авіакомпаній) у режимі онлайн.
"Сьогодні (21.02.2022) зміни до графіків роботи внесли близько 10 авіакомпаній. Зміни в графіку означають не тільки зміну повітряного судна. Деякі авіакомпанії збільшують пасажиромісткість літаків на деяких напрямках – а й зміну в графіку польотів. Деякі рейси скасовуються точково, деякі – на період, як це зробила Lufthansa Group".
Також радник міністра інфраструктури повідомив, що Мінінфраструктури, аеропорти й українські авіакомпанії мають сценарій дії на випадок, якщо більшість іноземних авіакомпаній вирішать скасувати рейси до/з України. Проте він наголосив, що жодних причин для масового скасування рейсів немає.
За даними Мінінфраструктури, перельоти до українських аеропортів зараз здійснюють 29 іноземних та 7 вітчизняних авіакомпаній. Страхові та лізингові компанії влада проінформувала, що у випадку попередження від збройних сил український персонал готовий протягом години вивести всі повітряні судна в безпечні райони.